Produkter som skickas in till GIAB återbrukas genom reparation, rekonditionering och skickas slutligen tillbaka till försäkringstagaren. Vissa inskickade produkter återgår inte till försäkringstagaren utan de säljs i GIAB:s försäljningskanaler till en ny användare.
Resultatet blir en ekonomisk besparing för försäkringsbolagen såväl som nöjdare kunder med ett medföljande konkret hållbarhetsarbete då produkter lagas istället för att nya införskaffas.
Vår process för cirkulär skadeservice har påvisat att 3 av 10 försäkringstagare väljer att inte använda sin försäkring när denna motprestation krävs, vilket innebär en enorm ekonomisk besparing för försäkringsbolagen. På så vis får försäkringsbolag en innovativ, effektiv, standardiserad, rättvis och hållbar skaderegleringsprocess.
Vår cirkulära skadeservice bedrivs med hjälp av GIAB:s egenutvecklade mjukvara som är anpassad för att automatiskt kommunicera med försäkringstagaren, beräkna miljö- och hållbarhetsdata som reparationsförfarandet bidrar med, beräkna skadeutvecklingen samt generera kundundersökningar.
Månadsvis levererar GIAB en hållbarhetsrapport med data, statistik och resultat till försäkringsbolagen där koldioxid-, avfall- och kostnadsbesparingen redovisas.
Inom GIAB:s cirkulära skadeservice hanteras en mängd olika produkter, det största inflödet innefattas dock av elektronik varav merparten består av mobiltelefoner. I en sluten loop samlar GIAB in bland annat defekta mobiltelefoner från försäkringstagare som ersätts med en reparerad enhet istället för kontanter. Tjänsten kallas för Mobilcirkeln® och utgångspunkten är ett standardiserat förfarande för skadade, stulna och förlorade telefoner.
Tillsammans med både lokala och globala samarbetspartners erbjuder vi en ”one stop shop” lösning med fokus på kundnöjdhet, digitalisering, sänkt skadekostnad och optimering av försäkringsprodukten.
Mobilcirkeln® baseras på en lika-för-lika princip som innebär att försäkringstagare får en reparerad telefon tillbaka i samma modell och med samma prestanda istället för kontantersättning som vanligtvis betalas ut av försäkringsbolaget för att köpa en ny.
Lika-för-lika principen innebär en stor ekonomisk besparing för försäkringsbolagen samt att skadeportföljen inte ökar med tiden.
Med flera års framgångsrik verksamhet i Mobilcirkeln® har GIAB samlat in data som ger unika och helt nya möjligheter att analysera mobilskador och dess inverkan på försäkringsbolagens skadeportföljer.
Med 6 års aggregerade transaktioner förser GIAB sina kunder med analyser som tydligt och detaljerat motiverar hur Mobilcirkeln®, i jämförelse med kontantersättning, positivt påverkar utvecklingen av försäkringsbolagens skadeportföljer.
En viktig del i GIAB:s arbete mot försäkringsbranschen är rådgivning. GIAB stöttar och vägleder försäkringsbolagen i olika skadeprocesser. Bolaget får en stabil, trygg partner som är handlingskraftig och som vågar tänka i nya banor.
Vill du veta mer om vad vi kan göra för ditt bolag?
Kontakta Simon Ortega,
simon.ortega@godsinlosen.se
När du anmäler din skadade enhet till ditt försäkringsbolag, så värderas enheten utav försäkringsbolaget och ett såkallad ’’ åldersavdrag’’ tillämpas på produkten.
I de fall när värdet understiger kostnaden för reparation/utbyte, så kan GIAB komma att skicka ett kostnadsförslag för att erbjuda kunden att betala en mellanskillnad (utöver kundens självrisk) för att få sin skadade enhet åtgärdad.
I praktiken innebär detta att när GIAB har tagit emot den skadade enheten och utfört en teknisk undersökning, så skickas ett kostnadsförslag till kunden via mejl/mina sidor. I kostnadsförslaget presenteras: åtgärd som krävs, kostnaden för åtgärden samt kundens självrisk och den totala kostnaden som kunden förväntas att betala.
Observera: Kostnadsförslaget är ej bindande innan ett val har gjorts utav kund.
Vi erbjuder alltid våra kunder minst tre månaders garanti för att bistå med eventuella komplikationer som kan uppstå i efterhand. Garantitiden börjar gälla från det att vi skickat ut den åtgärdade enheten och GIAB måste tillhandahålla den reklamerade enheten inom kundens garantitid för att garantin ska gälla.
Du startar en reklamation hos GIAB genom att mejla in till reklamation@godsinlosen.se alternativt ringa in till kundtjänst.
Tänk på att garantin enbart täcker fel som uppstått innan eller på grund av reparationen eller utbytet som är gjort. Garantin täcker alltså inte skador orsakade av yttre åverkan så som fuktskador eller ”tapp-skador” efter det att ni mottagit er enhet.
Vid ett påbörjat reklamationsärende så begär alltid GIAB in bilder på enhetens fram och baksida. Dessa bilder ska mejlas in till GIAB innan själva enheten skickas in då bilderna fungerar som underlag om enheten skulle skadas under transporten och du som kund blir då skyddad för eventuella skador som kan uppstå.
En utbytesenhet är en återtillverkad telefon med likvärdig prestanda som en nytillverkad telefon.
Utbytesenheten är inte en begagnad telefon utan en rekonditionerad enhet som har hanterats via ett utbytesprogram. Detta innebär att alla yttre komponenter är fabriksnya medan de inre delarna kan vara återbrukade.
Utbytesenheten som skickas ut utav GIAB är alltid av samma modell som den telefon ni anmält till ert försäkringsbolag och självklart medföljer garanti på utbytesenheten. Tre (3) månader alternativt tolv (12) månader.
Du kan enkelt följa ditt ärende via ’’mina sidor’’. https://www.godsinlosen.se/forsakringsbolag/tracking/search
Du loggar enkelt in med hjälp av ditt skadenummer/referensnummer samt med dina kontaktuppgifter.
Har du övriga frågor gällande ditt ärende så är du mer än välkommen att kontakta GIAB ’s kundtjänst på 046-271 88 00 eller mejla till support@godsinlosen.se
Då Godsinlösen befinner sig i Staffanstorp finns möjligheten för kunderna i omnejd att både lämna och hämta sin enhet på plats i Staffanstorp. Du lämnar in enheten på RETURHUSET, handelsvägen 34.
Kunderna ombeds att lämna in enheten på samma sätt som om de hade skickat det genom ett Postombud, alltså i paket med efterfrågade dokument och telefon.
Öppettider för ut- och inlämning
måndag – fredag: 11.00 – 16.45
GIAB försöker alltid att hantera kundens enhet inom loppet av en arbetsvecka (fem arbetsdagar). Dagarna börjar räknas från det att vi mottagit enheten och nödvändig dokumentation är inkommit från försäkringstagaren och att eventuell stöldskyddsfunktion är avstängd till dess att den åtgärdade enheten skickas ut.
Därutöver tillkommer givetvis postens hantering för att skicka in enheten till GIAB och från GIAB till försäkringstagarens valda postombud.
För att underlätta hanteringstiden, ber vi försäkringstagaren att säkerhetsställa att stöldspärrsfunktionen ’’Hitta min iPhone’’ är avstängd och att GIAB mottagit all dokumentation som efterfrågats( såsom kvitto, eventuellt reparationsunderlag och vid stulen/borttappad enhet: polisanmälan och spärrintyg).
Din ersättning utgår alltid från dina försäkringsvillkor och vårt mål är att i största möjliga mån erbjuda dig en åtgärdad enhet så fort som möjligt.
Går din skadade enhet inte att repareras/bytas ut via ett utbytesprogram, har ni som försäkringstagare rätt till en kontantersättning likvärdig med enhetens värde minus er självrisk.
Har ni frågor är ni alltid välkomna att kontakta vår kundtjänst, de kan alltid bistå med en preliminär bedömning över vad det troliga utfallet kommer bli.
En självrisk är en utgift som ni som försäkringstagare själv står för vid en skada som ni anmäler till försäkringsbolaget. Självrisken är ingenting som GIAB bestämmer utan förmedlas från försäkringsbolaget till GIAB.
Självrisken bestäms av de villkor som återfinns i försäkringsbrevet och som fastställs vid försäkringens tecknande mellan försäkringstagare och försäkringsbolag.
I praktiken skiljer sig självrisken mellan de olika försäkringsbolagen och varierar i summa. Dessa kan vara mer eller mindre beroende på hur ditt försäkringsbrev ser ut och om du är förmånskund eller liknande.
Vi samarbetar med många olika försäkringsbolag och värderingen av er enhet utgår alltid från försäkringsvillkoren som du omfattas av. Vissa försäkringsbolag gör värderingen av er skadade enhet själva, andra försäkringsbolag hänvisar detta uppdrag till oss.
GIAB:s värderingsprocess baseras på vad en motsvarande enhet till den skadade/försvunna enheten har för snittpris på marknaden idag. Det snittpriset subtraheras sedan med en procentsats, beroende på hur gammal din enhet är från inköpsdatum till skadedatum.
Ditt försäkringsbolag har valt att lägga ut hela hanteringen av samtliga mobilskador till Godsinlösen Nordic AB. Det innebär rent praktiskt att när försäkringstagarens skada har blivit godkänd kopplas försäkringskunden till Godsinlösen genom mejl eller samtal. GIAB sköter därefter hela hanteringen av skadan. Väljer du som försäkringstagare att reparera telefonen hos annan verkstad än genom GIAB, kommer du få stå för denna kostnaden själv.
Målsättningen med samarbetet är att hjälpa och underlätta för dig som försäkringskund. Detta utförs genom enkelhet, hög kompetens och kortare ledtider samtidigt som vi värnar om vår gemensamma miljö. Dessutom erbjuder GIAB en rikstäckande och likvärdig hantering för alla skador. Genom att återanvända mobiltelefoner och dess delar, undviks den miljöbelastning som inträffar vid brytning av naturresurser för tillverkning av nya enheter. Om utvinningen av jordens resurser minskar bidrar vi tillsammans till en hållbar utveckling. Detta är en viktig del i vårt och ditt försäkringsbolags hållbarhetsarbete då vi tillsammans motverkar slit- och slängsamhället genom att återanvända telefonerna.
Ditt försäkringsbolag och Godsinlösen har som målsättning att försäkringskunderna ska få sin skada löst inom cirka fem arbetsdagar. Detta räknas inom branschen som mycket snabb service vid denna typ av skada.
GIAB är försäkringsbolagens förlängda arm. Tillsammans med ditt försäkringsbolag har vi utvecklat “Cirkulär skadereglering®”. Vi samlar in allt skadat gods från försäkringsärenden för att verifiera den skadade produkten. Genom rekonditionering, reparation och vidare försäljning försöker vi återanvända så mycket produkter som möjligt!
Cirkulär skadereglering® innebär att ditt försäkringsbolag arbetar ansvarsfullt, hållbart och proaktivt genom att stävja utvecklingen av slit och släng-samhället samtidigt som riskerna för att försäkringssystemet överutnyttjas minimeras. Vi hjälper våra kunder att ta ett helhetsgrepp över skaderegleringsprocessen genom att verifiera skadan och förlänga livet på produkten (alternativt garantera att den återvinns på rätt sätt om den inte är återbrukbar). 92 % av allt gods som anländer till GIAB får ett förlängt liv!
Mobiltelefon, surfplatta eller laptop? Är det en mobiltelefon, surfplatta eller laptop så har vi utvecklat tjänsterna Mobilcirkeln® och IT-cirkeln™. Då blir du som försäkringstagare ersatt med en reparerad/utbytt enhet istället för kontantersättning.
Såhär ser processen ut: