Vi tar hand om dina e-handelsreturer, reklamationer, öppnade produkter, trasiga produkter och osålda produkter och ser till att de får nytt liv. Oavsett volymer och typ av produkt.
Produkter och komponenter recirkuleras genom återanvändning & återtillverkning enligt en cirkulärekonomisk princip.
Returhantering är en utmaning för e-handlare, såväl från ett ekonomiskt perspektiv som ett hållbarhetsperspektiv. Konkurrensen är knivskarp och sköter man inte returhanteringen på ett resurseffektivt sätt kan ett varumärkes popularitet snabbt sjunka.
Men vi har en långsiktig lösning – vårt erbjudande frigör e-handeln från dessa utmaningar på kostnadseffektivt och hållbart sätt.
Genom insamling, rekonditionering, up-cycling, reparation och vidareförsäljning till slutkonsument återbrukar GIAB alla sorters produkter från olika flöden. Främst handlar det om försäkringsbranschen och e-handeln, men även direkt från producent. Alla produkter är spårbara och verifierade i vår egenutvecklade plattform med lönsamhet och hållbarhet i fokus.
Avsättning sker i våra egna kanaler Returhuset.se, Returhuset.no samt Tradera, CDON Marketplace och Blocket. Vi har även en fysisk butik, Returhuset.
Vinsten delar vi på tillsammans!
Vi sköter all returlogistik oavsett volymer och produkter. Vi tar emot e-handlares ångerrätter och reklamationsärenden samt verifierar att dessa är returnerade enligt rådande villkor.
Vi undersöker vad som kan repareras, rekonditioneras, återanvändas och säljas. Och vad som blir över till återvinning.
Alla produkter som passerar oss är självklart spårbara via vår digitala plattform. Statistik sammanställs löpande i en hållbarhetsrapport som bland annat innehåller data på avfallsbesparing och koldioxidminimering som ni kan använda i er hållbarhetsredovisning.
Vi plockar isär, demonterar och sorterar för att ta vara på reservdelar och material som kan återanvändas. Resten – så lite som möjligt – går till återvinning enligt gällande lagstiftning.
Vi sorterar produkterna utifrån befintligt skick, plockar ut de som har möjlighet till nytt liv och uppskattar återförsäljningsvärde.
Avsättningen säljs via GIABs plattform i våra egna kanaler Returhuset.se, Returhuset.no samt Tradera, CDON Vi har även en fysisk butik, Returhuset.
Nyskick eller andrasortering? Vi gör en uppskattning av produktens återförsäljningsvärde med eller utan eventuell reparation.
Vi rengör, reparerar, omvandlar, renoverar och återtillverkar alla produkter som kan räddas till ett nytt liv.
GIAB:s tjänst Re:Commerce frigör e-handeln från problemställningen kring returhantering på ett sätt som både är kostnadseffektivt och hållbart. Genom åren har GIAB blivit experter på optimerad returlogistik och tar även emot anslutna e-handlares ångerrätter och reklamationsärenden, verifierar att dessa är returnerade enligt rådande villkor och applicerar en eventuell värdeminskning innan konsumenten ersätts.
Produkterna genomgår sedan en process där de rekonditioneras och skickgraderas innan de återförs till marknaden genom kundens plattform alternativt genom Bolagets egenägda försäljningskanal Returhuset®.
”Hemligheten är att ha så lite handpåläggning som möjligt på produkten som returneras/reklameras. Processen bakom hanteringen måste vara effektiv utifrån ett ekonomiskt perspektiv, det är nyckeln. Att ha en lämplig marginal när vi säljer produkten är såklart också en viktig faktor samtidigt som vi måste besitta en expertis om vilken handpåläggning som är lämplig för olika produkter och även i vilka kanaler produkterna ska säljas”.
/ Jon von Knorring, Affärsområdeschef Re:Commerce