Godsinlösen Nordic AB (GIAB) utvecklar affärsmodeller baserade på cirkulär ekonomi och arbetar för hållbar samhällsutveckling genom samarbeten med kunder. GIAB strävar efter att de varor och tjänster som köps in är hållbart och ansvarsfullt producerade. Därför har företaget infört en leverantörskod som alla väsentliga leverantörer måste signera, vilket säkerställer att de följer denna minimumnivå av hållbarhet.
Ladda ned leverantörskoden
Syftet med leverantörskoden är att genom dialog och i partnerskap med våra leverantörer tillse att våra leverantörer efterlever ett antal angivna instrument som baseras på principerna i FN:s Global Compact, OECD:s riktlinjer för multinationella företag och FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter. Leverantörer uppmanas vidta lämpliga åtgärder för att innehållet i denna leverantörskod efterlevs och implementeras, såväl i egna verksamheten som i leverantörskedjan.
Leverantörskedjor är ofta komplexa och det är inte alltid självklart hur riskbilden kring arbets- och miljöförhållanden ser ut hos olika leverantörer. Därför arbetar vi aktivt och systematiskt med kontroll och uppföljning i vår leverantörskedja i den mån vi kan. Vi verkar för att de fabriker där våra produkter tillverkas uppfyller en hög social och miljömässig nivå. Vi ställer krav på våra leverantörer att de har goda arbetsmiljövillkor och följer skyddet för mänskliga rättigheter i vår leverantörskod.
Våra principer för socialt arbete och mänskliga rättigheter grundar sig i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna, FN:s barnkonvention samt ILO:s åtta kärnkonventioner.
Leverantören respekterar de internationellt erkända mänskliga rättigheterna och åtar sig att inte orsaka, medverka eller genom sin affärsverksamhet vara kopplad till negativ påverkan på mänskliga rättigheter.
Nej till barnarbete (ILO 138 & 182 samt FN:s barnkonvention artikel 32): Leverantören får inte delta i eller stödja användningen av barnarbete i enlighet med internationella och nationella lagar och regler. Med barnarbete avses all ekonomisk aktivitet som utförs av en person i skolpliktig ålder eller yngre.
Tvångsarbete (ILO 29 & 105): Leverantören får inte vara delaktig i, utnyttja eller tillåta någon form av tvångsarbete. Tvångsarbete innebär arbete som utförs genom hot om straff eller liknande och som inte utförs på frivillig basis.
Nej till diskriminering & trakasserier (ILO 100 & 111): Leverantören garanterar en arbetsmiljö fri från diskriminering och trakasserier på grund av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, ursprung, politiska åsikter, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Med diskriminering innebär särbehandling på osakliga grunder. Trakasserier avses när arbetstagare utsätts för hård eller omänsklig behandling, exempelvis sexuella trakasserier och fysisk eller psykisk bestraffning. Leverantören ska verka för mångfald och lika möjligheter i verksamheten.
Föreningsfrihet & kollektiva förhandlingar (ILO 87 & 98): Leverantören tillser att rätten till föreningsfrihet upprätthålls och erkänner rätten till kollektiva förhandlingar för sina anställda. I länder där föreningsfrihet är begränsad eller under utveckling ska leverantören medverka till att alla anställda får möte företagsledningen för att diskutera löne- och arbetsvillkor.
Leverantören ska uppfylla lagar och föreskrifter i det land där de bedriver sin verksamhet.
Leverantören ska verka för att levnadslöner och får i inget fall betala mindre än den lagstadgade minimilönen i landet. Ledighet, övertidsersättning, sjukfrånvaro och föräldraledighet ska ersättas i enlighet med nationell lagstiftning.
Leverantören garanterar en trygg, hälsosam och säker arbetsmiljö för sina anställda. Arbetsplatsen ska vara utformad på ett säkert sätt, med tydliga utrymningsvägar, brandskyddsutrustning samt relevant skyddsutrustning. Arbetsmiljön på en arbetsplats ska vara god så att medarbetarna trivs och kan utvecklas både yrkesmässigt och som individer samt inte utsättas för ohälsa eller olycksfall. Leverantören ska arbeta med förebyggande åtgärder som minimerar skador och hälsorisker vidtas.
Leverantören ska följa lokal och nationell miljölagstiftning i det land den verkar. Leverantören ska mäta sin negativa miljöpåverkan och ständigt arbeta för att höja sin miljöprestanda och minska sina utsläpp och resursförbrukning. Leverantören ska verka för att inkorporera de Globala målen i affärsstrategin.
GIAB, såväl sina leverantörer har nolltolerans mot alla former av korruption, inklusive utpressning och givande och tagande av muta.
GIAB följer svensk lag kring insamling och förvaring av personlig information och känsliga data. Det är därför viktigt för oss på GIAB att våra leverantörer som vi arbetar med har samma process för hanteringen av känsliga data och personuppgifter. Personlig information avser namn, adress, personnummer och annan kontaktinformation. Känsliga data avser information som fanns på enhet vid inlämning så som bilder, kontakter, meddelandehistorik med mera.
GIAB samt våra leverantörer åtar sig att radera känsliga data och personlig information i enlighet med GDPR vid hantering av produkter. Om känsliga data ej raderas utav GIAB skall leverantör som hanterar enheten åta sig att radera känsliga data genom Blancco-mjukvara eller likvärdig annan metod. Om leverantör ej har utrustning för att radera känsliga data skall enheten förstöras/återvinnas, alternativt skickas tillbaka till GIAB för att förstöras/återvinnas.
Leverantören godkänner att GIAB har rätt att kontrollera och utvärdera efterlevnaden av de i leverantörskoden uppställda kraven. Om en leverantör till GIAB inte följer reglerna i leverantörskoden har GIAB rätt att kräva att leverantören utan dröjsmål vidtar rättelse eller säga upp avtal och avsluta samarbetet med leverantören.