Försäkringstagare
Vi bistår flera av Sverige största försäkringsbolag med en cirkulär distributionstjänst för mobiltelefoner och annan utvald elektronik från dig, försäkringstagare.
DITT ÄRENDE, STEG FÖR STEG
Vårt mål är alltid att hantera din enhet inom fem arbetsdagar. Du kan enkelt följa ditt ärende genom att logga in med ditt referensnummer och kontaktuppgifter.
- Du anmäler ditt ärende hos ditt försäkringsbolag.
- Vi (GIAB) kontaktar dig och skickar ut frakthandlingar.
- Du lämnar in enheten med frakthandlingar till närmaste postombud.
- Vi felsöker din enhet och tar fram den bästa lösningen baserat på skadans typ och omfattning.
- Du får kontantersättning, reparerad telefon eller utbytesenhet (annan telefon av samma modell och prestanda).
Snart är du en cirkulär hjälte!
När du skickar in din produkt till oss på GIAB undersöker vi om den kan repareras. Om den inte går att laga får den ett nytt liv som reservdel istället och du får antingen kontantersättning eller en ny, likvärdig produkt!
På så sätt bidrar du och andra försäkringstagare till att minska resursanvändning och skadlig miljöpåverkan, samtidigt som du får en mer hållbar, rättvis och effektiv skadereglering.
INNAN DU SKICKAR IN DIN ENHET
Säkerhetskopiera enheten
Säkerhetskopiera all eventuell information och data. Av säkerhetsskäl raderas innehållet vid ankomst.
Avaktivera “Hitta min iPhone”
Tillbehören stannar hemma
Tillbehör som SIM-kort, hörlurar, skal och laddare ska inte skickas med. Det gäller även eventuella skärmskydd. Endast den skadade enheten skickas med i det vadderade paketet.
Då vi samarbetar med flera reparatörer kan vi inte ta något ansvar för tillbehör som skickas in till oss.
Förslut paketet ordentligt*
*Om enheten är för stor (surfplatta eller liknande), använd eget emballage från postombud. Vi ersätter kostnaden upp till 79 kr mot kvitto. Lägg kvittot i paketet eller maila det med ditt referensnummer till support@godsinlosen.se
Reparation av enheter
Om vi efter felsökning bedömer att din enhet behöver repareras, kan du känna dig helt trygg. Vi samarbetar med ett noggrant utvalt nätverk av både interna och externa experter, specialiserade på reparationer och utbytesenheter.
Våra leverantörer är handplockade för att garantera hållbarhet, högsta kvalitet och de bästa lösningarna för dig. Alla externa leverantörer använder originaldelar.
Genom att återanvända delar och renovera telefoner undviker vi den miljöbelastning som uppstår vid brytning av naturresurser för nya enheter. Vårt mål är att minska trycket på jordens resurser och bekämpa slit-och-släng-mentaliteten. Tillsammans skapar vi en mer hållbar framtid och en bättre värld.
Utbytesenhet
Om din mobiltelefon är skadad kan den bytas ut mot en annan telefon av samma modell och prestanda enligt lika-för-lika principen.
FAQ: Vanliga frågor och svar
Hur värderar ni min enhet?
Notera att vi inte tar beslut om ersättningsnivån, detta styrs av försäkringsbolaget och villkoren för din försäkring.
Vi samarbetar med många olika försäkringsbolag och värderingen av er enhet utgår alltid från försäkringsvillkoren som du omfattas av. Vissa försäkringsbolag gör värderingen av er skadade enhet själva, andra försäkringsbolag hänvisar detta uppdrag till oss.
GIAB:s värderingsprocess baseras på vad en motsvarande enhet till den skadade/försvunna enheten har för snittpris på marknaden idag. Det snittpriset subtraheras sedan med en procentsats, beroende på hur gammal din enhet är från inköpsdatum till skadedatum.
OBS! Kostnadsförslaget är inte bindande förrän du valt att godkänna det.
Kan jag lämna/hämta min enhet på plats?
För kunder i närheten av vårt huvudkontor (Malmö) är det möjligt att själv både lämna och hämta sin enhet. Lämna in enheten på samma sätt som om du hade skickat det via postombud, dvs. i paket med efterfrågade dokument.
Adress och aktuella öppettider hittar du under Kontakt
Vad är ett kostnadsförslag?
När du anmält din skadade enhet till försäkringsbolaget värderas enheten av dem och ett “åldersavdrag” tillämpas. I de fall värdet understiger kostnaden för reparation eller utbyte kan GIAB skicka ett kostnadsförslag. Där erbjuder vi dig att betala en mellanskillnad, utöver den självrisk du har hos försäkringsbolaget, för att få din skadade enhet åtgärdad.
Notera att vi inte tar beslut om ersättningsnivån, detta styrs av ditt försäkringsbolag och villkoren för din försäkring.
I praktiken innebär det att när GIAB har tagit emot din skadade enhet och utfört en teknisk undersökning, så skickas ett kostnadsförslag till dig via mejl/mina sidor. I kostnadsförslaget presenteras följande: åtgärd som krävs, kostnaden för åtgärden samt din självrisk och slutligen den totala kostnaden som du ska betala om du väljer att godta förslaget.
OBS! Kostnadsförslaget är inte bindande förrän du valt att godkänna det.
Vad innebär kontantersättning?
Din ersättning utgår alltid från dina försäkringsvillkor och vårt mål är att i största möjliga mån erbjuda dig en åtgärdad enhet så fort som möjligt.
Går din skadade enhet inte att repareras eller bytas ut via ett utbytesprogram har du som försäkringstagare rätt till en kontantersättning likvärdig med enhetens värde, minus er självrisk.
Har ni frågor är ni alltid välkomna att kontakta vår vår GIABs kundtjänst på 046-271 88 00 eller mejla support@godsinlosen.se
Vad är en utbytesenhet?
En utbytesenhet är en återbrukad telefon i samma modell och prestanda som den telefon du skickar in. Vissa delar i telefonen är 100% fabriksnya medan andra delar kan vara återbrukade reservdelar. Vi arbetar med nya originaldelar, rekonditionerade originaldelar, samt OEM-delar från kvalitetskontrollerade leverantörer.
Utbytesenheten som skickas ut utav GIAB är alltid av samma modell som den telefon ni anmält till ert försäkringsbolag och självklart medföljer garanti på utbytesenheten. Tre (3) månader alternativt tolv (12) månader.
Vad är en ersättningsenhet?
Tyvärr händer det ibland att telefoner försvinner på vägen. Ersättningsenhet är en rekonditionerad telefon du får av oss vid anmäld stöld eller förlust.
Ersättningsenheten som skickas ut utav GIAB är alltid av samma modell som den telefon ni anmält till ert försäkringsbolag och självklart medföljer garanti på enheten, tre (3) månader alternativt tolv (12) månader.
Jag vill ha tillbaka min telefon istället, hur gör jag?
Om du har fått ett kostnadsförslag och hellre vill få din telefon returnerad till dig, oreparerad, kan du självklart få det. Kontakta oss inom 14 dagar från det att du mottog ditt kostnadsförslag.
Observera att du då inte kommer få någon kontant utbetalning för enheten från ditt försäkringsbolag.
När förväntas mitt ärende vara klart?
Vår målsättning är att din enhet hanteras inom loppet av en arbetsvecka (fem arbetsdagar). Dagarna börjar räknas från det att vi mottagit enheten och nödvändig dokumentation samt att eventuell stöldskyddsfunktion är avstängd.
Vi kan inte ansvara för eller påverka tid för posthantering, varken när varan skickas till eller från oss.
Hjälp oss minimera risken för förseningar
För att underlätta hanteringstiden, ber vi dig att säkerhetsställa att stöldspärrsfunktionen ’’Hitta min iPhone’’ är avstängd och att du skickar med ALLA dokument som efterfrågats (exempelvis: kvitto, reparationsunderlag och vid stulen/borttappad enhet: polisanmälan och spärrintyg).
Hur följer jag mitt ärende?
Du kan enkelt följa ditt ärende via Mina sidor. Du loggar in med hjälp av ditt skadenummer/referensnummer och dina kontaktuppgifter.
Har du fler frågor gällande ditt ärende så är du mer än välkommen att kontakta GIABs kundtjänst på 046-271 88 00 eller mejla support@godsinlosen.se
Varför ska jag betala en självrisk?
En självrisk är en utgift som du som försäkringstagare själv står för vid en skada som du anmäler till försäkringsbolaget. Självrisken är inget GIAB kan påverka utan förmedlas från försäkringsbolaget till oss. Självrisken bestäms av de villkor som återfinns i försäkringsbrevet och som fastställs vid försäkringens tecknande mellan dig, försäkringstagaren, och försäkringsbolaget.
Självrisken skiljer sig mellan de olika försäkringsbolagen och varierar i summa. Dessa kan vara mer eller mindre beroende på hur ditt försäkringsbrev ser ut och om du är förmånskund eller liknande. Kontakta ditt försäkringsbolag om du har mer frågor.
Varför samarbetar mitt försäkringsbolag med er?
Ditt försäkringsbolag har valt att lägga ut hela hanteringen av samtliga mobilskador till Godsinlösen Nordic AB (GIAB). Det innebär rent praktiskt att när din skada har blivit godkänd kopplas du till GIAB genom mejl eller samtal. GIAB sköter därefter hela hanteringen av skadan. Väljer du som försäkringstagare istället att reparera telefonen hos annan verkstad står du för denna kostnaden själv.
Målsättningen med samarbetet är att hjälpa och underlätta för dig som försäkringskund med en enkel hantering, produktexpertis och kortare ledtider. GIAB erbjuder en rikstäckande och enhetlig skadereglering.
Genom att återanvända mobiltelefoner och deras delar minskar vi den miljöpåverkan som blir när vi bryter naturresurser som krävs i produktion av nya enheter. Minskad resursutvinning bidrar till en hållbar utveckling. Detta är en viktig del av vårt och ditt försäkringsbolags hållbarhetsarbete, där vi tillsammans med dig motverkar slit- och slängkulturen genom återanvändning av telefoner.
Hur fungerar GIABs skaderegleringstjänst?
Tillsammans med flera av Sveriges försäkringsbolag har vi utvecklat cirkulär skadereglering, vilket innebär det att vi samlar in produkter som kommer in via försäkringsärenden för att verifiera skadorna. Genom rekonditionering, reparation och vidare försäljning försöker vi sedan återanvända så mycket som möjligt. Mer än 92 % av alla produkter som anländer till GIAB får ett förlängt liv!
Mobiltelefon, surfplatta eller laptop? Vi cirkulerar den! Istället för kontantersättning erbjuder dig en reparerad eller utbytt enhet.
Process vid andra typer av produkter:
- När du har anmält din skada till ditt försäkringsbolag kommer du att få frakthandlingar från GIAB för att skicka in ditt skadade gods. Är det en produkt som inte kan skickas via post, t.ex. en möbel, bokar vi upp en upphämtning hemma hos dig.
- När produkten anlänt till GIAB verifierar vi skadan så att den stämmer överens om beskrivningen i anmälan. Det är först då du som försäkringstagare får din ersättning av ditt försäkringsbolag. Våra tekniker och mekaniker reparerar och rekonditionerar produkten. Efter värdering säljer vi den i vår butik Returhuset eller i våra butiker på Tradera och Blocket.
Hur gör jag en reklamation?
Vi erbjuder alltid våra kunder minst 3 månaders garanti för att bistå med eventuella komplikationer som kan uppstå i efterhand. Garantitiden börjar gälla från det datum vi skickar ut den åtgärdade enheten. För att garantin ska gälla måste vi tillhandahålla den reklamerade enheten inom din garantitid.
Påbörja en reklamation
Du startar en reklamation hos GIAB genom att mejla in till reklamation@godsinlosen.se alternativt ringa in till kundtjänst. Tänk på att garantin enbart täcker fel som uppstått innan eller på grund av reparationen eller utbytet som är gjort. Garantin täcker alltså inte skador orsakade av yttre påverkan, exemplevis fuktskador eller ”tapp-skador” som skett efter det att ni mottagit er enhet.
Vid ett påbörjat reklamationsärende så begär vi alltid att du skickar bilder på enhetens fram och baksida. Dessa bilder ska mejlas in till oss innan själva enheten skickas in då bilderna fungerar som underlag om enheten skulle skadas under transporten.